Εντερικές διαταραχές: Όλα όσο πρέπει να γνωρίζουμε

Λίγο ή πολύ οι περισσότεροι το Πάσχα το «έριξαν έξω». Κάτι οι διατροφικές ατασθαλίες, αφού οι πειρασμοί ήταν αρκετοί και παντού, κάτι τα απανωτά τραπεζώματα σε φιλικά σπίτια, δεν ήθελε και πολύ να επιβαρυνθεί το στομάχι.

Αν και οι ημέρες πέρασαν ευχάριστα, τα… «αναμνηστικά» από τις πασχαλινές αυτές διατροφικές ατασθαλίες, όπως το φούσκωμα, ο πόνος στην περιοχή της κοιλιάς αλλά και διάφορες εντερικές διαταραχές, ταλαιπωρούν ακόμη τους περισσότερους από εμάς.

Και αυτό γιατί, όπως έχει αποδειχθεί, ορισμένες αλλαγές, όπως η αλλαγή περιβάλλοντος, το άγχος λόγω επιστροφής στη ρουτίνα και στην εργασία, αλλά και η κακή διατροφή, μπορούν να επηρεάσουν αρνητικά τη λειτουργία του εντέρου.

Τα πιο συχνά εντερικά προβλήματα είναι:

 

Δυσκοιλιότητα: Πρόκειται για οξεία ή χρόνια κατάσταση, η οποία αντιμετωπίζεται συνήθως με ειδική διατροφή πλούσια σε φυτικές ίνες και με άσκηση.

Σπαστική κολίτιδα ή σύνδρομο του ευερέθιστου εντέρου: Εκδηλώνεται με έντονο κοιλιακό πόνο, τυμπανισμό και μεταβολές των συνηθειών του εντέρου (διάρροια ή δυσκοιλιότητα).

Ελκώδης κολίτιδα: Εκτός από τους πόνους στην κοιλιά, εμφανίζεται με εξάρσεις διάρροιας μαζί με αίμα, ενώ οι πάσχοντες επισκέπτονται πολύ συχνά την τουαλέτα λόγω της αίσθησης της επείγουσας κένωσης. Η ασθένεια αντιμετωπίζεται με φαρμακευτική αγωγή και αλλαγές στην καθημερινή διατροφή.

Νόσος του Crohn: Αν και θεωρείται το πιο σπάνιο είδος εντερικής διαταραχής, μπορεί να προκαλέσει έντονο πόνο στο κάτω μέρος της κοιλιάς, καθώς και χρόνια ή κατά διαστήματα διάρροια.

Πολύποδες: Επιβάλλεται  να αξιολογούνται από τον ειδικό γιατρό, καθώς, ακόμη και αν δεν δημιουργούν κανένα πρόβλημα, πρέπει να αφαιρούνται διότι ένα μικρό ποσοστό μπορεί να εξελιχθεί σε καρκίνο.

 

Τι να κάνουμε για να ηρεμήσει το «ταραγμένο» έντερο

Η εύρυθμη λειτουργία του εντέρου είναι στο χέρι μας αρκεί να λάβουμε ορισμένα προληπτικά μέτρα και να τροποποιήσουμε στο μέτρο του δυνατού ορισμένες καθημερινές συνήθειες.

Η καλή λειτουργία του εντέρου φαίνεται ότι ξεκινάει από το πρωί, αφού το πρώτο γεύμα της ημέρας αποτελεί το καλύτερο ερέθισμα για την κινητικότητά του.

 

Φυτικές ίνες, οι πολύτιμες

Οι φυτικές, ή αλλιώς διαιτητικές ίνες, είναι ιδιαίτερα ευεργετικές για το ταραγμένο έντερο λόγω της ιδιότητάς τους να κατακρατούν τα υγρά, δίνοντας όγκο στο περιεχόμενο του εντέρου.

Πλούσιες σε φυτικές ίνες είναι τα ολικής άλεσης προϊόντα όπως το ψωμί, τα δημητριακά, οι ξηροί καρποί, τα λαχανικά, τα φρούτα και τα όσπρια που δεν έχουν υποστεί βιομηχανική επεξεργασία.

 

Προβιοτικά, οι καλοί μικροοργανισμοί

Για να επανέλθει σταδιακά η εντερική χλωρίδα αλλά και να λειτουργήσει το έντερο φυσιολογικά, απαραίτητη κρίνεται και η λήψη προβιοτικών.

Οι καλοί αυτοί μικροοργανισμοί ανακουφίζουν από τα ενοχλητικά συμπτώματα των εντερικών διαταραχών, όπως είναι η δυσκοιλιότητα, η διάρροια, ή από το φούσκωμα και το αίσθημα ατελούς κένωσης.

Μεταξύ των πιο γνωστών προβιοτικών είναι τα βακτήρια γαλακτικού οξέος, τα οποία περιέχονται στο Bifibiol Vital + Φυτικές Ίνες της Be – Life και συμβάλλουν στην καλή λειτουργία του γαστρεντερικού συστήματος, ενώ ανακουφίζουν και από τα συμπτώματα του συνδρόμου ευερέθιστου εντέρου (IBS).

Το Bifibiol Vital + Φυτικές Ίνες της Be – Life, εκτός από φυτικές ίνες, περιέχει και 12 δις βακτήρια γαλακτικού οξέος αλλά και 6 στελέχη ειδικά επιλεγμένα για άτομα των 50+, που ενεργοποιούν την εντερική διέλευση.

 

Stop στις τροφές με αρνητική δράση

Τα τηγανητά, τα λιπαρά και γενικά τα δύσπεπτα φαγητά φαίνεται ότι επιδεινώνουν τα εντερικά προβλήματα. Το καλύτερο που έχετε να κάνετε είναι είτε να τα περιορίσετε είτε να τα αποκλείσετε από τη διατροφή σας.

 

Όχι στα άστατα γεύματα

Οι άστατες ώρες φαγητού, αλλά και το γρήγορο μάσημα της τροφής, φαίνεται ότι επιδρά αρνητικά στη λειτουργία του εντέρου.

Φροντίστε να τρώτε αργά, για να μην καταπίνετε αέρα, να αποφεύγετε να μασάτε τσίχλες και να μην καπνίζετε.

Άσκηση, η σωτήρια

Έχει τεκμηριωθεί επιστημονικά ότι το έντονο άγχος και το στρες επιβαρύνουν τη λειτουργία του εντέρου, πυροδοτώντας διάφορες δυσάρεστες καταστάσεις. Ένας πολύ καλός τρόπος «αποσυμπίεσης» είναι η άσκηση, η οποία ανεβάζει τη διάθεση, ενώ ταυτόχρονα συμβάλλει και στην εύρυθμη λειτουργία του εντέρου.

 

ΠΗΓΕΣ

The epidemiology of irritable bowel syndrome.
ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3921083/

Celiac disease
niddk.nih.gov/health-information/health-topics/digestive-diseases/celiac-disease/Pages/all-content.aspx

Crohn’s disease.
niddk.nih.gov/health-information/health-topics/digestive-diseases/crohns-disease/Pages/all-content.aspx

Irritable bowel syndrome (IBS).
niddk.nih.gov/health-information/health-topics/digestive-diseases/irritable-bowel-syndrome/Pages/all-content.aspx

Gastrointestinal Disorders

https://my.clevelandclinic.org/health/articles/7040-gastrointestinal-disorders

Αρχή φόρμας

Τέλος φόρμας