Μυστικά για την καλή υγεία του πεπτικού και του οργανισμού

Το λέει και το όνομά τους! Προάγουν τον βίο χαρίζοντας καλή υγεία. Ο λόγος για τα προβιοτικά, τα «φιλικά» μικρόβια, που φυσιολογικά «ζουν» στο πεπτικό σύστημα και αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της άμυνας του οργανισμού.

Γράφει η Μαρία Γλένη, δημοσιογράφος Υγείας

Όμως, όσο τα χρόνια περνούν, ο τρόπος ζωής, οι καταχρήσεις, το άγχος και άλλες αιτίες ελαττώνουν τον πληθυσμό των «καλών» αυτών βακτηρίων με συνέπεια τα παθογόνα μικρόβια να υπερισχύουν.

Έτσι, αρχίζουν να εκδηλώνονται διάφορα συμπτώματα, όπως αίσθημα βάρους, υπερβολικά αέρια, φουσκώματα, διάρροιες, πόνος ή κράμπες στο στομάχι, ενώ ο οργανισμός δυσκολεύεται να απορροφήσει τα απαραίτητα για την καλή του λειτουργία θρεπτικά συστατικά.

Εάν αυτή η κατάσταση δεν αντιμετωπιστεί έγκαιρα, μπορεί να αποδυναμώσει το ανοσοποιητικό σύστημα και να οδηγήσει σε σοβαρές παθήσεις.

Σύμφωνα με τον ορισμό του Παγκόσμιου Οργανισμού Yγείας, τα «προβιοτικά (probiotics) είναι τα ζωντανά μικρόβια, που, όταν καταναλωθούν σε επαρκή ποσότητα, έχουν οφέλη για την υγεία και για την αντιμετώπιση ορισμένων παθήσεων».

 

Έρευνες

Τα τελευταία χρόνια στο μικροσκόπιο των επιστημόνων μπαίνουν κατά καιρούς τα προβιοτικά, προκειμένου να εξαχθούν συμπεράσματα για τη δράση τους.

Η πλειοψηφία των μελετών έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι είναι άκρως απαραίτητα, για την καλή λειτουργία του εντέρου και για τη φυσική άμυνα του οργανισμού. Επιστήμονες υποστηρίζουν ότι η λήψη προβιοτικών συμβάλλει στην ανακούφιση των συμπτωμάτων του ευερέθιστου εντέρου, ενώ έχουν ευεργετική δράση και σε φλεγμονώδεις νόσους του παχέος εντέρου, όπως η ελκώδης κολίτιδα.

Την ίδια στιγμή, τα προβιοτικά έχουν την ιδιότητα να επαναφέρουν την ισορροπία στην εντερική μικροχλωρίδα, συμβάλλοντας με αυτόν τον τρόπο στη δημιουργία ενός ισχυρού ανοσοποιητικού.

 

Τα κυριότερα προβιοτικά

Yπάρχουν δύο κατηγορίες προβιοτικών μικροοργανισμών: το γένος Bifidobacterium και το γένος Lactobacillus, τα οποία έχουν πολλά υποείδη.

 

Lactobacillus plantarum: Παράγει γαλακτικό οξύ που εμποδίζει την ανάπτυξη των παθογόνων μικροοργανισμών και προστατεύει από τον μετεωρισμό (αέρια).

 

Lactobacillus casei: Ενδείκνυται για περιπτώσεις φλεγμονών του εντέρου και νόσου του Crohn. «Θωρακίζει» το ανοσοποιητικό σύστημα.

 

Lactobacillus acidophilus: Μειώνει δραστικά την ανάπτυξη του μύκητα candida, ενώ ανακουφίζει από τους κολικούς. Δυναμώνει το ανοσοποιητικό.

 

Bulgaricus: Παράγει λακτικό οξύ που βοηθά στη δυσκοιλιότητα και στη διάρροια.

 

Bifidum: Το είδος αυτό διατηρεί σε φυσιολογικά επίπεδα το ph με την παραγωγή γαλακτικού και οξικού οξέος. Παράλληλα, αυξάνει την απορρόφηση του σιδήρου, ασβεστίου, μαγνησίου και ψευδαργύρου.

 

Πηγές 

Πολύ καλή πηγή είναι τα γαλακτοκομικά προϊόντα και άλλα τρόφιμα στα οποία τα προβιοτικά προστίθενται εκ των υστέρων.

Επίσης, υπάρχουν τα συμπληρώματα διατροφής, που έχουν υψηλότερες συγκεντρώσεις προβιοτικών, μεγαλύτερη ποικιλία και δρουν αμέσως, καθώς απελευθερώνονται κατευθείαν στο έντερο.

Ένα τέτοιο ιδανικό συμπλήρωμα είναι το Imubiol της Be LiFe, το οποίο είναι ένας μοναδικός συνδυασμός μετάλλων βακτηριών γαλακτικού οξέος και φυτικών εκχυλισμάτων.

Εκτός από τα προβιοτικά (9 στελέχη 8 δις βακτήρια γαλακτικού οξέος), η δράση του ενισχύεται επιπλέον καθώς περιέχει:

  • εκχύλισμα κουρκουμά που βελτιώνει τη λειτουργία της χολής και του ευερέθιστου εντέρου,
  • ψευδάργυρο,
  • βιταμίνες C, Β6, Β2 και D3 που συμβάλλουν στη φυσική λειτουργία του ανοσοποιητικού.

ΠΗΓΕΣ:

http://www.who.int/nutrition/publications/guide_food_fortification_micronutrients.pdf (Παγκόσμιος Οργανισμός Yγείας) Γιατί χρειαζόμαστε τα προβιοτικά

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3859913/

https://www.health.harvard.edu/staying-healthy/how-to-boost-your-immune-system